Vedení, které stojí na službě

Každoročně se modlím za slovo či frázi, které napomohou v nadcházejícím roce národní kanceláři Assemblies of God posilovat zdravou kulturu v naší službě. V uplynulých letech šlo o výrazy jako „Plnou parou“, „Připraveni a plně vystrojeni“ a „Zrychlujeme“. V roce 2023 jsem přijal frázi „Stvořeni k vůdcovství založeném na postoji služby“.

Termín „vůdcovství založené na postoji služby“ poprvé použil Robert K. Greenleaf ve své eseji „Vůdcovství jako služba“ z roku 1970. Dávno před ním však položil jeho základy Ježíš Kristus, když řekl: „Vždyť ani Syn člověka nepřišel, aby si dal sloužit, ale aby sloužil a dal svůj život jako výkupné za mnohé.“ (Marek 10,45)

Jako vedoucí jsme na prvním místě služebníky. Upřednostňujeme potřeby druhých, zejména potřeby členů týmu, před svými vlastními. Vnímáme pohledy druhých lidí, poskytujeme jim podporu, kterou potřebují k dosažení svých cílů, ať už profesních nebo osobních, zapojujeme je do rozhodování, kdykoli je to vhodné, a budujeme v lidech pocit sounáležitosti a zapojení do společenství.

Vůdcovství charakterizované postojem služby vede k vyšší angažovanosti, hlubší důvěře a pevnějším vztahům v týmech. Vede také k větší inovaci.

Jak to bude vypadat, když budeme tento typ vůdcovství praktikovat v našich sborech a týmech? Dovolte mi tuto otázku zodpovědět ze dvou úhlů pohledu: z pohledu vedoucích týmů a z pohledu členů týmů.

Vedoucí týmů

Vedoucí týmů řídí ostatní a dohlížejí na jejich práci. Týmy mohou vést pastoři, zástupci pastorů či klíčoví členové sboru z řad dobrovolníků. Tito lidé udávají tón a vytvářejí kulturu vůdcovství, jehož základem je služba druhým, mezi členy svých týmů.

Tou nejlepší cestou je vždy osobní příklad. Když Ježíš povolal učedníky, neřekl jim: „Poslouchejte mě,“ jako by stačilo absolvovat školení. Jeho výzva byla hlubší: „Následujte mě.“ (Marek 1,17) Ježíš šel po celý život svým učedníkům vzorem a názorně jim sám na sobě ukazoval, jaký život chce, aby vedli.

Co obnáší vůdcovství založené na postoji služby pro vedoucí týmů?

Naslouchání. Naslouchání je víc než jen slyšení ve fyzickém smyslu slova. Naslouchání je součástí duchovní sebekázně. Je druhem citlivě vnímající, soustředěné pozornosti, kterou měl Ježíš na mysli, když řekl: „Kdo má uši k slyšení, slyš!“ (Marek 4,9)

Pro týmy spočívá naslouchání v tom, že současně věnují pozornost věcem, které říkají členové týmu, i tomu, co praví Duch.

Empatie. Vůdcovství s postojem služby bere ohled na blaho všech členů týmů. Být empatický znamená, že se vžíváme do jejich zkušeností a bereme v úvahu jejich perspektivu. Víme, co jim dělá dobře, a co je dokáže naštvat.

Říká se, že talent vyhrává zápasy, ale týmová práce vyhrává šampionáty. Týmy se stávají funkčními skrze empatii.

Ochota stále se učit. Dobří vedoucí neustále sobě i členům svých týmů kladou otázku: „Jak to můžeme dělat lépe?“

Miluji, co Roy T. Bennett napsal v knize The Light in the Heart (Světlo v srdci):

Nejen se učit, ale i zakoušet.
Nejen číst, ale i vstřebávat.
Nejen měnit, ale i transformovat.
Nejen se vcítit, ale i zastat se.
Nejen slibovat, ale i osvědčit se.
Nejen kritizovat, ale i povzbuzovat.
Nejen přemýšlet, ale i rozjímat.
Nejen brát, ale i dávat.
Nejen se dívat, ale i vnímat.
Nejen snít, ale i konat.
Nejen slyšet, ale i naslouchat.
Nejen mluvit, ale i pracovat.
Nejen ukazovat, ale i vysvětlit.
Nejen existovat, ale i žít.

Vedoucí s postojem služebníka se neustále učí. Nezůstávají u základů, ale posouvají se vpřed a trvale se zdokonalují.

Správcovství. Všichni vedoucí by měli mít na paměti následující pravdu: úkol, který vás čeká dnes, bude zítra čekat někoho jiného. Moudrost od vedoucích vyžaduje, aby dokázali na věci hledět z nadhledu a pracovali na budování svých úspěšných nástupců.

Pavel to v 2. Timoteovi 2,2 zformuloval následovně: „Co jsi ode mne slyšel před mnohými svědky, to svěř věrným lidem, kteří budou schopni vyučit také jiné.“ V jediném verši vykreslil čtyři generace vedoucích!

Pocit bezpečí. Vedoucí týmu si potřebuje pěstovat pocit emocionální jistoty, který dovoluje ostatním zazářit, ať už jde o naše kolegy, nebo členy týmu, které vedeme. Podle Přísloví 3,34 Bůh „nemá žádný užitek z domýšlivých lidí, ale prokazuje přízeň těm, kdo jsou pokorní“ (překlad GNT). Jsme jako vedoucí schopni odložit své ego pro dobro týmu a celé služby?

Členové týmů

Vůdcovství založené na postoji služby však není rezervováno jen pro vedoucí týmů. K moudrému správcovství našeho vlivu, který bude co nejlépe sloužit ostatním, jsou povolání všichni křesťané.

Jak řekl Pavel ve Filipským 2,3-4: „Nic nedělejte ze soupeření ani z ješitnosti, nýbrž v pokoře pokládejte jeden druhého za přednějšího než sebe. Nevěnujte pozornost každý jen vlastním zájmům, nýbrž každý i zájmům těch druhých.

Jak to vypadá, když členové vašich týmů porozumí tomuto typu vůdcovství a přijmou ho za své? Projeví se to následujícími pěti způsoby:

Úctou. V Římanům 12,10 Pavel napsal: „Vroucně se navzájem milujte bratrskou láskou, v prokazování úcty předcházejte jeden druhého.“ Právě takovýto postoj definuje sloužícího vedoucího.

Albert Einstein jednou řekl: „Já mluvím s každým stejně, ať je to popelář nebo rektor univerzity.“ Einsteinův výrok vystihuje, jak důležité je prokazovat ostatním úctu. Jestliže považujeme druhé za skutečně důležité, bez ohledu na jejich životní postavení, projevujeme jim tím respekt a úctu, které jim náleží.

Etikou. Jedná se o morální zásady, kterými se řídí náš charakter a chování. Jako vedoucí s postojem služby bychom měli vždy upřednostňovat to, co je správné, před tím, co je pro nás osobně výhodné.

V Přísloví 22,1 stojí: Výborné jméno je nad hojné bohatství, lepší než stříbro a zlato je, když si vás lidé váží. (překlad KJV)

Zde předkládám svou parafrázi tohoto verše: Za bezúhonnost se nedá zaplatit žádná cena, ale nedostatek bezúhonnosti se může velice prodražit.

Etika členů týmu se projeví, když jsme upřímní a poctiví v podávání zpráv a dodržování slibů, a když praktikujeme dobrou pracovní morálku.

Vystrojováním ostatních. Prezident Harry S. Truman kdysi prohlásil: „Je úžasné, čeho všeho můžete dosáhnout, když vám nezáleží na tom, kdo si připíše zásluhy.“ Vystrojování ostatních spočívá v tom připravit je na úspěch.

Vystrojování je samozřejmě úkolem vedoucích týmů, ale vzájemně se mohou vystrojovat i členové týmů. Rozvíjet svou schopnost vystrojovat druhé můžeme tím, že si budeme vážit přínosu každého člověka, dávat a přijímat upřímnou zpětnou vazbu a poskytovat prostor ostatním, aby zazářili.

Zaměřením na lidi. Služba evangelia je celá o lidech. Církev není továrna, kde na běžícím páse vznikají nějaké výrobky. Všechno v ní stojí a padá se vztahy. Naším úkolem je jednoduše milovat lidi.

V tomto ohledu máme následovat Ježíšův vzor: Miloval své, kteří byli ve světě, miloval je až do konce. (Jan 13,1) Láskou k lidem vše končí i začíná. Naše láska k lidem má charakterizovat, jak s nimi jednáme.

Lidé nejsou ve službě prostředkem k dosažení našeho cíle, ale důvodem, proč ji děláme.

Jak tedy milovat lidi, se kterými pracujeme ve svých týmech? Potřebujeme v nich vždy vidět to dobré, modlit se s nimi a za ně, projevovat jim trpělivost a milovat je natolik, abychom k nim vždy byli upřímní.

Pokorou. C. S. Lewis definoval pokoru takto: „Pokora neznamená mít o sobě nižší smýšlení, ale méně myslet na sebe.“ Nejde o sebemrskačství ani o soustředění se na osobní nedostatky. Pokora spočívá ve větším zaměření na okolní svět a starosti o něj.

Jak cenná lekce ohledně vlivu! Pýcha představuje pro váš tým jed, který odpuzuje lidi, jež chcete ovlivňovat.

1. Petrův 3,8 říká: „A konečně: buďte všichni jednomyslní, soucitní, plní bratrské lásky, milosrdní a pokorní.“

Taková pokora začíná jako způsob myšlení, který se následně stane i naší praxí. Ať už jste vedoucím týmu, nebo jeho členem, váš vliv na ostatní bude vždy omezen, nebudete-li růst v pokoře.

V některých obchodních kruzích se vůdcovství s postojem služby zvrhává ve styl vedení nebo techniku, jak přimět ostatní, aby dělali to, co po nich chcete.

V církvi by to však tak být nemělo. Jedná se totiž o Ježíšovu cestu, a tudíž o způsob, jakým žijeme a sloužíme druhým jako jeho následovníci. Ať už jsme vedoucími nebo členy týmu, pamatujme letos na to, že jsme všichni především služebníky!

Autor: Doug Clay

Doug Clay je generální superintendent církve Assemblies of God ve Spojených státech.

Reklama