„Připadá mi, že nevím, co dělám,“ myslí si většina vedoucích mládeží.
Neřeknou to však nahlas.
Nikomu.
Nikdy.
Ve službě mládeži je těžké si přiznat, že nevíme, co děláme a kam směřujeme. Když jste začínali, pravděpodobně to tak nevypadalo. Nebo jste si toho alespoň zpočátku nevšimli. Zprvu jste zřejmě měli vysoké sebevědomí – zejména po několika počátečních úspěších. Ale jak se měsíce vlečou, cesta vpřed se často stává nejasnou.
Ve skutečnosti je pravděpodobné, že čím více jste členy své skupiny mládeže poznali, tím více jste si uvědomili, že žádná skvělá přednáška, vydařená výjezdní akce ani váš nakažlivý optimismus nepřinášejí adekvátní odpovědi na jejich složité a spletité životní okolnosti. Zdá se, že jejich problémy a vaše řešení od sebe dělí tisíce světelných let.
Všichni chceme zažívat lepší věci – kvůli své službě i kvůli nám samým.
Chceme, aby v nás povstalo více Boží tvořivosti. Toužíme po tom, aby nás Bůh vedl vpřed.
Zdá se, že problémy mladých lidí a vaše řešení od sebe dělí tisíce světelných let?
Na základě dvanácti let výzkumů a intenzivní práce se skupinami šedesáti mládežnických služeb a sto dvaceti vedoucími mládeží náš tým Fullerova institutu mládeže v posledních čtyřech letech vyvinul inovační proces, který můžete použít k oživení nebo obnovení své služby mládeži.
Mám pro vás dobrou zprávu: Ačkoliv nám nějaký čas trvalo, než jsme celý proces bádání završili, objevili jsme základní ingredience – nazýváme je „EKO“ inovativní služby mládeži – které vám umožní v této službě uspět. Praktikováním dvou klíčových kroků každé z těchto následujících oblastí můžete vytáhnout své inovační schopnosti ze skrytu a nasměrovat je správným směrem, který představuje budování mladých učedníků.
Empatie
Inovace začínají namísto programů empatickým zaměřením na lidi. K zažehnutí inovací skrze projevy empatie dochází skrze dva důležité kroky. Tím prvním je vcítění se do mladých lidí – do jejich perspektivy, pocitů a potřeb. To je první a základní stavební kámen inovace. Empatické naslouchání a kladení otázek má potenciál radikálně změnit váš zažitý způsob myšlení – dokonce i ohledně mladých lidí, o nichž si myslíte, že je znáte nejlépe. Dokáže způsobit, že vše, co děláte, přizpůsobíte jejich nejnaléhavějším potřebám.
Druhým klíčovým krokem je začít správně rozumět sdělením, která od svých mladých lidí slýcháte. Jejich přesná interpretace vám umožní porozumět jejich současným sklonům a návykům a rozpoznat, jak je nahradit Ježíšem, který do jejich životů vnese více naděje, svobody a lásky. Odkrývání povrchových vrstev emocí mladých lidí zaměřené na objevení jejich skrytých, hlubokých tužeb, vám pomůže stanovit cíl celého inovačního procesu zaměřeného na Ježíše.
Kreativita
Poté, co jste se empaticky vcítili do stesků a ztrát mladých lidí a správně jim porozuměli, jste teď připraveni na druhý krok směrem k inovaci: kreativitu. Tvořivost začíná tím, že si rozšíříte svou představivost ohledně vlastní služby. Věnujte dostatečný čas vytváření vize nových postupů nebo nového pojetí zavedených postupů, které by vašim mladým lidem mohly pomoci lépe přinášet Ježíšovy odpovědi na jejich nejpalčivější otázky.
V závislosti na své osobnosti a dynamice svého týmu můžete použít rychlý inovační proces, například vymyslet šest možností během šesti minut a pak společně všechny nápady rozebrat. Anebo se můžete rozhodnout pro pomalejší, více reflexivní individuální či skupinový proces, například přemýšlení nad tím, jak Bůh působil v minulosti, působí v současnosti a jak by mohl působit v budoucnosti.
Jakmile dáte dohromady široký seznam možností, vaším druhým tvůrčím krokem je zúžit jej na jeden životaschopný nový přístup k službě. Tento krok vyžaduje víc než jen hlasování o nejoblíbenějším návrhu. Váš tým bude muset namísto toho na modlitbách zvolit ten nápad, který se nejlépe protíná s největšími potřebami vašich mladých lidí.
Odvaha
K tomu, abyste vykročili, zariskovali a vyzkoušeli svůj inovativní nápad, potřebujete odvahu. Odvážné iniciativy začínají v malém, jsou prověřovány zpětnou vazbou, vyzývají ostatní k aktivnímu zapojení, získávají si jejich podporu a cílí na maximální úspěch. Odvaha jako taková vyžaduje dva základní kroky: experimentování na hranici představitelného a spuštění nového přístupu.
Důrazně doporučujeme, abyste váš inovativní nápad, který testuje hranice, nejprve vyzkoušeli prostřednictvím menších experimentů. Série drobných pokusů o aplikaci nápadu v praxi vám pomůže získat prvotní podněty od mladých lidí a dalších osob, abyste mohli váš nový přístup před spuštěním vylepšit. Až uděláte poslední krok a spustíte vaši – nyní již upřesněnou – myšlenku, vytrénujte k jejímu naplňování váš tým a komunikujte o něm ve sboru. Tehdy Pán promění váš nápad ve skutečnost.
Tyto tři základní atributy a šest konkrétních podpůrných kroků vás společně posílí k novým inovacím ve službě mládeži. Nechceme však, abyste na to byli sami.
Nemůžete (a jistě byste ani nechtěli) k empatii, kreativitě a odvaze vykročit zcela sami. V každém kroku spolupracujte, učte se společně a vzájemně se stále více podporujte. Tento proces dává prostor Bohu, aby vám pomáhal nejen rozvíjet nové nápady, ale současně i budovat silnější tým, který je lépe připraven činit z mladých lidí Ježíšovy učedníky.
Oni na vás spoléhají. My ve vás věříme.
Další detaily ohledně popsaných inovativních procesů najdete v knize Sticky Faith Innovation: How Your Compassion, Creativity, and Courage Can Support Teenagers’ Lasting Faith (Chytlavý průvodce vírou: Jak mohou empatie, kreativita a odvaha podpořit trvalou víru dospívajících) od Stevena Argua a Caleba Rooseho, která je od ledna 2021 v prodeji na webu fulleryouthinstitute.org.