Milénium a co bude dál

Budoucí události – zahalené tajem neznáma – vždy fascinovaly věřící i nevěřící. Potřebujeme si však dávat velký pozor na to, abychom do našich „výkladů“ Písma nepřimíchávali vlastní spekulace a nepřidávali k Bibli nic navíc oproti tomu, co skutečně říká. K našemu chození ve víře patří i přijetí faktu, že existují věci, které nám budou zjeveny až na věčnosti. Hned úvodem chci na druhou stranu jasně říci, že věřím v Kristův fyzický návrat a v doslovné naplnění VŠECH proroctví Staré smlouvy. Ježíš Kristus bude vládnout na zemi po tisíc let. Rád bych vás povzbudil k pečlivému studiu Písma. Toto stručné shrnutí vám může poskytnout dobrý základ pro vaši osobní službu lidem v této oblasti i pro vaše kázání a vyučování o budoucích věcech.

Definice milénia

Slovo milénium je složeninou dvou latinských slov – mille, což znamená „tisíc“ a annum, což znamená „roky“. Z toho důvodů výraz milénium označuje budoucí tisíciletou pozemskou vládu Krista. Písmo tuto periodu historie pobývání člověka na zemi nazývá několika jmény.

  1. Tisíciletá vláda (Zjevení 20,4.6)
  2. Potěšení Izraele (Lukáš 2,25)
  3. Vykoupení Jeruzaléma (Lukáš 2,38)
  4. Pánův den (1. Tesalonickým 5,2)

Záměry milénia

  1. Umlčet na zemi veškerou vzpouru (1. Korintským 15,24-28; Zjevení 20,3)
  2. Obnovit přímou a spravedlivou vládu nad světem (Izajáš 9,6-7; 11,3-5)
  3. Soudit národy světa (Matouš 25,32-33; Zjevení 19,15)
  4. Naplnit smlouvu, kterou Bůh uzavřel s Abrahamem a jeho potomky (Genesis 12, 13, 15, 17)
  5. Obnovit izraelský národ a lid v jejich domovině (Matouš 24,22.31; Ezechiel 36,24)
  6. Vyvýšit Kristovy věrné následovníky (Zjevení 20,4-6)
  7. Naplnit Boží neměnné slovo (Daniel 9,24; Skutky 3,20-21; 1. Petrův 1,10-13)

Specifické aspekty milénia

  1. Satan bude spoután (Zjevení 20,1-10)
    1. * Člověk bude mít stále Adamovu přirozenost.
    2. Svět bude na rozdíl od současného stavu formován SPRAVEDLNOSTÍ.
    3. Zkouška, jíž lidé projdou, bude spočívat v tom, zda dobrovolně přijmou Krista za Spasitele a následně budou poslušní svých vedoucích (oslavených svatých) a zákonům země. 
  2. KRÁLOVSTVÍ bude doslovné, VLÁDA teokratická
    1. ** Kristus povládne na této zemi „železnou berlou“ pod přímou Boží autoritou (Zachariáš 14,9; Zjevení 19,15)
    2. HLAVNÍM MĚSTEM SVĚTA se stane Jeruzalém (Izajáš 2,1-4; Zachariáš 14,11; Ezechiel 48) 
    3. Minimálně jednou ročně vyšlou všechny národy světa do Jeruzaléma své zástupce (Izajáš 66,20)
  3. Pokoj a prosperita se stanou realitou
    1. Během tisíce let Kristovy pozemské vlády ustanou veškeré války (Izajáš 2,4; Izajáš 65,21-22; Micheáš 4,3)
    2. Zavládne hojnost materiálního požehnání (Micheáš 4,4; Zachariáš 3,10)
  4. Prodlouží se délka lidského života
    1. Stále bude probíhat přirozená reprodukce (budou se rodit děti) (Zachariáš 8,4-5)
    2.  Normou se stane zázračné zdraví (nemoc bude výjimkou)  (Izajáš 35,3-6)
    3.  *** Stoletý člověk bude ještě považován za „dítě“ (Izajáš 65,20)
    4. Změní se přirozenost (masožravých a jedovatých) zvířat (Izajáš 11,6-8; 65,25)

 *  Fakt, že lidská přirozenost se nezmění (stále půjde o tu Adamovu), naznačuje, že se lidstvo nevrátí do stavu nevinnosti, jak tomu bylo u Adama a Evy při stvoření. Člověk bude stále tíhnout ke zlému. Pamatujme, že se mezi obyvateli země stále najdou ti, kdo přežili velké soužení a dožili se milénia. I přes fakt svázání satanovy moci v tomto období se lidé stále budou muset svobodně rozhodnout, zda chtějí následovat Krista jako Spasitele. 

** Z toho, že Kristus povládne „železnou berlou“ lze dovozovat, že ne všichni lidé (národy a vlády) na zemi nadšeně přijmou Ježíšovu vůdčí roli vykonávanou z Davidova trůnu se sídlem v Izraeli.

***  V pasáži z Izajáše 65,20 stojí, že „dítě zemře ve věku sta let… “ a „stoletý hříšník bude zlořečený“. Někteří odborníci na výklad textu to vykládají tak, že smrt člověka, bez ohledu na jeho věk, zasáhne pouze v případě, že se dopustí kriminálního činu hodného smrti. Jiní to vykládají jednoduše jako následek kletby, která bude na zemi stále ještě působit.

Je důležité připomenout, že vzkříšení a oslavení svatí Staré i Nové smlouvy již nebudou propadat smrti. Povládnou s Kristem v obnoveném Království.

Starozákonní svatí vyhlíželi úplné vykoupení. Novozákonní svatí se za úplným vykoupením ohlíželi zpět ke kříži.Všichni vykoupení – svatí Staré i Nové smlouvy – jsou spaseni vylitím obětní Kristovy krve za hřích lidstva. Neexistuje žádný jiný způsob, jakým by člověk mohl být obnoven ke vztahu a společenství s Bohem Otcem.

V průběhu Kristova pozemského kralování získají všichni žijící lidé, Židé i pohané, příležitost přijmout Krista za svého Pána a Spasitele. Ti, kteří žili a zemřeli v předchozích generacích a rozhodli se ho odmítnout, již ale žádnou „druhou šanci“ nedostanou (Židům 9,27).

Tyto myšlenky a biblické odkazy vás v souvislosti s fascinujícím studiem eschatologických událostí nasměrují správným směrem. Rád bych připomněl, že ačkoliv Bible uvádí některé specifické detaily ohledně budoucích událostí, nesmíme z nich dovozovat závěry, které nedokážeme jednoznačně podložit Biblí. Velký Bůh ve svém vlastním čase na základě svého mistrovského plánu přivede vše k naplnění.

Konečné poražení satana

Bůh poskytne lidem ještě jednu, poslední šanci, aby se rozhodli mu sloužit. Na konci Kristova tisíciletého kralování na zemi bude satan „propuštěn ze svého vězení“, v němž pobýval do té doby svázán řetězem (Zjevení 20,7). Věřili byste tomu, že některé lidi v té době ten velký svůdce ještě strhne na svou stranu? Jak je něco takového vůbec možné – bezprostředně poté, co lidé zažili nádherný pokojný život pod Kristovou vládou? Problém spočívá v tom, že člověk má pořád Adamovu přirozenost, která touží uspokojovat hlavně své sobecké zájmy (Zjevení 20,8-9). Člověka charakterizuje vzpurnost od přirozenosti.

V té době se už nachýlí ke konci „čas“ tak, jak ho známe. Jakmile satan zažije krátké propuštění ze svého vězení, shromáždí armádu lidí, které svede, aby je postavil proti svatým v Jeruzalémě (Zjevení 20,8-9). Bůh ale sešle oheň z Nebe a rozdrtí poslední útok duchovního nepřítele všemohoucího Boha (Zjevení 20,9). Apoštol Petr ve svém druhém listu ohledně příchodu „Pánova dne“ (2. Petrův 3,10) říká: „Slovem jsou nynější nebesa a země uschovány k ohni a střeženy pro den soudu a záhuby bezbožných lidí. Pánův den přijde jako zloděj v noci. V něm nebesa s rachotem pominou, prvky se žárem uvolní a země a její činy budou spáleny“ (2. Petrův 3,7.10). Toto se zjevně vztahuje k budoucí eschatologické události. Je však vcelku možné, že Petr mluvil prorocky o něčem, co bychom současným jazykem nazvali nukleární válkou. Mnohé národy dnes mají k dispozici zbraně hromadného ničení, takže by mohly devastujícím způsobem zasáhnout naši planetu, způsobit ztráty miliónů lidských životů a celá města obrátit v prach. Použití většího počtu těchto nebezpečných zbraní v celosvětovém válečném konfliktu by také výrazným způsobem narušilo ekosystém planety. Z vědeckého hlediska je dnes již možné navodit na zemi tak vysokou teplotu, která by ve vodě oddělila vodík od kyslíku a porušila strukturu H2O. Je možné, že Jan (vězněný na ostrově Patmos) v knize Zjevení obrazně prorokoval o zbraních používaných v dnešních válkách. Jan použil jazyk a obrazy své doby, aby ukázal na budoucí věci, které mu Duch svatý zjevil.

Satan, ten velký svůdce, bude jednou provždy poražen. „A Ďábel, který je sváděl, byl uvržen do jezera ohně a síry, kde je šelma a falešný prorok. A budou trýzněni dnem i nocí na věky věků“ (Zjevení 20,10). Spolu s touto nesvatou trojicí navíc každý, „kdo nebyl nalezen zapsán v knize života, bude uvržen do ohnivého jezera“ (Zjevení 20,15). To je druhá smrt (Zjevení 20,14). Spravedlnost zvítězí nad zlem – na celou věčnost.

Nové nebe a nová země

Zneškodnění satana je ale jen jednou polovinou celého příběhu. Petr nás nenechává na pochybách o následující skutečnosti: „Podle jeho zaslíbení očekáváme nová nebesa a novou zemi – svět naplněný Boží spravedlností“ (2. Petrův 3,13 – překlad NLT). Kvůli tomu, že Petr přirovnává nadcházející Boží soud k historické události „potopy světa“(Genesis 6-9), věří mnozí bibličtí učitelé tomu, že „nová země“ bude ve skutečnosti obnovená, očištěná současná země, která i kdysi povstala z potopy.

Lidé se často ptají, proč kromě „nové země“ zároveň vznikne i „nové nebe“. Logickou odpovědí je, že i místo nazývané nebem bylo poskvrněno hříchem. Ačkoliv Bůh Luciferovi (satanovi) netoleroval jeho tendenci převzít spolu s jeho stoupenci v nebesích moc, již tam vkročil. Aby se veškeré tvorstvo mohlo usídlit na místě zcela naplněném spravedlností, musí i nebeská oblast projít jistým druhem očisty.

Hlavním městem „nové země“ se stane „nový Jeruzalém“, který Bible popisuje poměrně detailně (Zjevení 21,9-22,5). Město svými rozměry zhruba dva tisíce dvě stě kilometrů na délku, šířku i výšku ohromí. Jinak řečeno, bude mít tvar krychle, navíc v každém aspektu dokonalé. „Nic prokletého již nebude. V tom městě bude Boží a Beránkův trůn a jeho otroci mu budou sloužit a budou vidět jeho tvář a na jejich čelech bude jeho jméno. Noci již nebude ani nebude třeba světla lampy nebo světla slunce: Pán Bůh je bude osvěcovat a budou kralovat na věky věků (Zjevení 22,3-5).

O dramatickém vrcholu dějin lidstva na konci existence času by se toho dalo napsat ještě mnohem více. Zakončím několika důležitými biblickými instrukcemi pro jeho oddané učedníky, které mají věrně plnit až do dne, kdy se Pán vrátí pro svou nevěstu.

  1. Choďte vírou – život víry není nikdy chozením podle toho, co vidíte fyzickýma očima (Římanům 4; Židům 11).
  2. Žijte v Boží milosti a skrze ni (Římanům 5,1-2; Efezským 2,4-10). 
  3. Nechte se naplňovat Duchem svatým (Skutky 2,4; Galatským 5,22-25).
  4. Dbejte na vytrvalý růst ve svatosti a spravedlivém způsobu života (2. Korintským 3,18; 1. Petrův 1,13-16).    
  5. Dovolte lásce, aby řídila každý aspekt vašeho života (Matouš 22,37-38; 1. Korintským 13; 1. Janův 4,7-12).
  6. Věrně zachovávejte poslušnost Velkému pověření – až do Kristova návratu (Matouš 28,18-20; Marek 16,15-18; Skutky 1,8).
  7. Nadšeně vyhlížejte vytržení církve (Zjevení 22,17). 

Vzrušující pravdou je, že JEŽÍŠ SE BRZY VRÁTÍ! Nejprve přijde pro svou církev (vytržení) a potom se fyzicky vrátí na tuto zem (zjevení). Jak slavnou budoucnost připravil Bůh svým dětem. Naší radostí bude být na věky s naším Pánem a Spasitelem!
Kažte jeho slavné poselství – dokud se Ježíš nevrátí!

Autor: H. Maurice Lednicky

Reklama