
Pokud stejně jako já navštěvujete církev už šest desetiletí, zřejmě si ještě vzpomenete na nástěnná počítadla, která kdysi visívala na stěnách modliteben.
Na dřevěných stojanech byly viditelně zobrazovány týdenní součty návštěvnosti a přijatých finančních darů, které se porovnávaly s předchozí nedělí a někdy i s údaji z minulého roku. Celý sbor tak měl možnost sledovat vývoj návštěvnosti a všímat si trendů.
Jako dospívající kluk jsem měl ve svém předměstském sboru za úkol každý týden zasouvat čísla na svá místa. Zveřejňování těchto informací mi připadalo jako důležitá práce. O desítky let později mi vzpomínky na tuto službu stále vyvolávají úsměv na tváři.
Dnes už z většiny našich sborů tyto staré tabulky zmizely. Statistiky návštěvnosti a štědrosti však přesto sledujeme, neboť do značné míry vyprávějí příběh našeho sboru a služby.
Církve s velkými čísly jsou lépe materiálně zajištěné a působí zdáním větší úspěšnosti než ty menší. Vedoucí v obou kategoriích těchto sborů se však brání premise, že ve služba jde na prvním místě o čísla.
Úskalí přílišného zaměření na početní růst církve se objevují téměř v každé generaci. Pokud se však nemáme zaměřovat na číselné počty, co bychom vlastně měli měřit a počítat a jak může místní církev efektivněji shromažďovat užitečná data?
Po letech zápasu o hledání správných kritérií hodnocení zdraví našich sborů a služeb jsem dospěl k závěru, že existuje lepší způsob práce se sborovými statistikami.
Začněte u poslání církve

Každé kvalitní hodnocení musí být v souladu s hlavními důvody existence církve. Ježíš naštěstí naše úkoly vytyčil zcela jasně: činit učedníky, milovat Boha a jedni druhé, přebývat v jednotě a nést evangelium celému světu.
V tomto světle jsou zřejmá omezení tradičních měřítek. Počty návštěvníků a sbírek mohou mít s našimi prioritami sice jistou souvislost, ale rozhodně nám o nich nepřinášejí ucelený obraz. Ve skutečnosti v nich ty nejpodstatnější ukazatele chybí.
Nejužitečnější údaje by měly postihovat růst v oblasti učednictví, rozvoj vztahů a podíl sboru na celosvětovém šíření Kristova království. Jistě, jedná se o kvalitativní cíle, které se obtížněji poměřují. Přesto stojí za to vynaložit potřebnou námahu a hledat způsoby, jak toho dosáhnout.
Měření nesprávných věcí je nejen neproduktivní, ale může nás také tlačit k nezdravým prioritám. Staré přísloví z podnikatelského světa praví, že „co měříme, to děláme“. A platí to i v místní církvi.
Měření nesprávných věcí je nejen neproduktivní, ale může nás také tlačit k nezdravým prioritám.
Pokud například hodnotíte službu mládeže podle počtu mladých lidí, kteří se každý týden dostaví na setkání, nebuďte překvapeni, když vedoucí mládeže považují za hlavní cíl zvýšení návštěvnosti.
Honba za čísly málokdy vede k tomu, že se důkladně věnujeme učednictví a často stojí v rozporu se smysluplným budováním vztahů, což jsou dvě důležité priority církevní služby. Jestliže navíc čísla návštěvnosti neporostou, vedoucí soustředění na početní růst začnou sebe a své úsilí ve službě vnímat optikou selhání.
Je smutné, že zaměření se na špatné cíle přineslo v průběhu let zklamání do životů mnoha dobrých pastorů, zaměstnanců církve a dobrovolníků.
Sledujte výsledky
Chceme-li měřit, jak úspěšní jsme v naplňování svého poslání, je obvykle lepší sledovat výsledky, než výstupy.
Výstupy myslíme například zmíněnou účast na shromážděních či výnosy sbírek. Ty samy o sobě jasně nepopisují míru zapojení lidí a jejich osobní růst.
Výsledky však hovoří přímo o vašem poslání. Například ti, kteří se zaváží ke každodennímu programu čtení Bible, projevují touhu růst v Boží pravdě.
Ačkoliv účast na malých skupinkách nemusí nutně dokazovat, že se ve sboru vytvářejí zdravé vztahy a dochází k učednictví, je údaj o jejich návštěvnosti mnohem důležitější než statistika o účasti na bohoslužbách.
Také závazné zapojení do služby vytváří příležitosti k růstu a propojování a pomáhá dobrovolníkům v praxi prokazovat lásku k bližním.
Takový druh měřitelných výsledků nám pomáhá vyhodnocovat úspěšnost naplňování poslání sboru.
Interpretujte výstupy
Pokud máme k dispozici naše tradiční výstupy, můžeme i ty lépe využít vysledováním jejich souvislosti se zdravím naší služby.
Před několika lety jsme s týmem Acts 2 Journey (Cesta Skutků 2) vyvinuli několik ukazatelů, které to umožňují. Namísto toho, abychom jen počítali, kolik lidí navštěvuje různá shromáždění sboru, jsme chtěli zjistit, co se s těmito jednotlivci děje.

Někdy se jednoduše stačí na získaná data podívat jinýma očima. Například porovnání návštěvnosti sboru s vykázaným počtem obrácení za daný rok může odhalit, kolik lidí bylo zapotřebí k tomu, aby někdo někoho přivedl ke Kristu.
Sbor o sto členech, který zaznamenal deset obrácení, potřeboval deset lidí, aby přivedl jednoho člověka k Ježíši (100/10). To je mnohem efektivnější než sbor o tisíci lidech, v němž se obrátilo padesát lidí. Větší sbor potřeboval k obrácení jednoho člověka dvacet lidí (1 000/50).
Samozřejmě se radujeme v obou případech, protože tyto sbory dohromady získaly šedesát nových křesťanů. Menší sbor však podle tohoto ukazatele předčil v efektivitě ten větší.
V dalším příkladu jsme porovnávali počty obrácených s počty vodních křtů. Protože křest vodou představuje významný počáteční krok v učednictví, měl by být pokřtěn každý nový věřící. Pokud však počet obrácení výrazně převyšuje počet křtů, poukazuje to na nefunkčnost učednického procesu.
Jako letniční věříme, že Bůh chce, aby každý křesťan přijal křest v Duchu svatém. Jaký je poměr těch, kdo toto zmocnění zakoušejí k počtu nově obrácených? Toto procento může odhalit potřebu věnovat více času kázání a vyučování na toto téma a nabízet lidem více příležitostí k modlitbám za naplnění Duchem.
Zároveň tento údaj vypovídá i o účinnosti našeho misijního poslání. Podle Písma koneckonců existuje přímá souvislost mezi křtem v Duchu a efektivním naplňováním Velkého poslání (viz Skutky 1,8).
Při analýze sborových statistik jde vždy o to podívat se hlouběji pod povrch a vystopovat příběhy, které se za čísly skrývají. Souhrnná částka vybraných finančních darů o učednictví mnoho nevypovídá, rostoucí počet pravidelných dárců však může.
Protože desátky jsou součástí duchovního růstu, mohou být jedním z několika ukazatelů, které slouží k hodnocení učednictví.
Stejně tak může větší štědrost v oblasti darů na misii naznačovat rostoucí uvědomění globálního záměru církve – opět zejména v případě, kdy narůstá podíl lidí, kteří na takové úsilí přispívají.
Měřte to podstatné
Existuje mnoho způsobů, jak mohou statistiky mapovat pokrok při naplňování Kristova misijního úkolu.
Užitečnou statistikou je například procento návštěvníků, kteří se po své první návštěvě sboru do něj opět vracejí. Sbory, kterým se daří pracovat na tom, aby se lidé ve sboru cítili vítáni, se obvykle setkávají s tím, že alespoň polovina všech nových návštěvníků dorazí i podruhé.
Existuje mnoho způsobů, jak mohou statistiky mapovat pokrok při naplňování Kristova misijního úkolu.
Podobně výpočet podílu věřících, kteří pravidelně slouží, pomáhá ukázat, jak dobře církev mobilizuje lidi. Užitečnou informací pro srovnání je, že ve většině sborů pravidelně slouží přibližně čtvrtina jejich členů.
Součástí našeho poslání je vychovávat Duchem zmocněné vedoucí. Proto je jedním z důležitých ukazatelů zdraví sboru počet vedoucích, které jsme vychovali a vyslali do služby. Sbor, který vysílá alespoň tolik vedoucích, kolik jich v něm zůstává, je věrný závazku šířit evangelium.
Jak tedy může sbor efektivněji používat církevní statistiky? Základ spočívá v jasné definici našich úkolů a následném hledání smysluplných způsobů, jak měřit pokroky v jejich naplňování. Tehdy budeme analyzovat čísla, která jsou skutečně užitečná.
Sledování těchto údajů nám pomáhá lidem připomínat naše poslání a společně postupovat vpřed při naplňování Ježíšova přikázání.