Kultura čtení Bible: Vedou vaše kázání lidi ke každodenní práci s Božím slovem?

Ve Spojených státech klesá biblická gramotnost a zájem lidí o Bibli. Mnozí již neznají její obsah a pokud jim ji dáte do rukou, pravděpodobně se v ní nebudou umět orientovat.

Podle nejnovějšího průzkumu Americké biblické společnosti týkajícího se zájmu lidí o Bibli používali v roce 2022 Bibli přibližně čtyři z deseti dospělých Američanů (39 %), zatímco v roce 2021 to bylo 50 %. (Průzkum definoval „zájem o Bibli“ tak, že člověk mimo shromáždění církve otevře Bibli alespoň třikrát až čtyřikrát ročně).

My, pastoři, pozorujeme ovoce těchto chmurných statistik v našich sborech. Celá řada křesťanů Bibli nečte a nemá o jejích textech náležité povědomí.

Ježíš citoval Deuteronomium 8,3, když řekl: „Je napsáno: ‚Člověk nebude živ jen chlebem, ale každým slovem, které vychází z Božích úst‘“ (Matouš 4,4). Práce s Biblí se týká samotné podstaty duchovního života křesťana. Naše sbory navštěvují lidé, kteří si už ani neuvědomují, že duchovně vyhladověli a že jim chybí strava Božího slova, tolik potřebná k duchovnímu růstu.

Jak tedy máme tomuto problému čelit? Domnívám se, že řešení je jednoduché. Musíme v našich sborech rozvíjet kulturu čtení Bible. Uvedeme si šest způsobů, jak začít.

Za prvé, vraťte křesťanům do rukou Bible. Lidé se nenaučí orientovat v Písmu, dokud nebudou v rukou držet tištěné vydání Bible.

S nákupem Biblí do našeho sborového sálu nám pomohla organizace Boys and Girls Missionary Challenge (Misijní výzva pro chlapce a dívky). Děti i dospělí teď každou neděli berou do rukou Bibli a společně si z ní čtou. Pokud někdo Bibli nevlastní, povzbudíme ho, aby si ji vzal domů.

Za druhé, pomozte lidem s orientací v textu. U nás v církvi vždy uvádíme číslo stránky u úryvků, které společně čteme. To je užitečné zejména pro lidi, kteří se s Biblí teprve seznamují. Po několikerém použití čísel stránek se sami začnou orientovat v tom, kde se jednotlivé biblické knihy nacházejí.

Jsme vždy trpěliví, zejména s dětmi. Chceme se ujistit, že každý měl dost času na to, aby si vyučovanou pasáž vyhledal. Někdy děti vyzvu, aby zvedly palec nahoru, až úryvek najdou. Zároveň tím všem dávám najevo, jak důležité je pro mě zapojení celého sboru.

Za třetí, čtěte Bibli v průběhu chval a uctívání. Na každé bohoslužbě předčítáme tři úryvky: dva během uctívání a třetí během kázání. Při každém čtení vyzýváme všechny, aby si společně otevřeli Bibli.

Během uctívání Písmo nijak nevykládáme, ale čtené úryvky vždy souvisí s hlavním textem kázání, které se následně na předchozí čtené pasáže odkazuje a vysvětluje, jak souvisí s hlavním poselstvím.

Obvykle čteme minimálně jednu starozákonní pasáž a jednu novozákonní. Alternativou je postupná četba jedné dlouhé pasáže, která vrcholí hlavním textem kázání.

Pokud například kážu o Ježíšově křtu, nejprve si přečteme starozákonní text o projití Rudým mořem, které Pavel označuje za křest Izraele (1. Korintským 10,2), a pasáž z Římanům 6,1-4, v níž náš křest označuje za pohřeb v Ježíše a v jeho smrt.

Druhou možností je přečíst text představující službu Jana Křtitele (Lukáš 3,1-6), následovaný Janovým vyznáním (verše 7-20), na který již naváže samotné kázání o Ježíšově křtu (verše 21-22).

Za čtvrté, v kázáních vyučujte Bibli postupně, kapitolu za kapitolou. Odborně se tomu říká výkladové kázání. Zjednodušeně řečeno to znamená, že lidi z kazatelny učíte, jak si mají číst Bibli.

Je obtížné naučit lidi číst Písmo, jestliže od vás slyší jen tematická kázání. Stejně tak je pro lidi obtížné pochopit Bibli, pokud kazatel skáče z knihy do knihy a z každé přečte jen jeden nebo dva verše, aniž by věnoval pozornost kontextu. Bible není sérií tweetů! Musíme být opatrní, abychom s ní tak nezacházeli.

Při kázání sboru předveďte, jak čtete a vykládáte text. Vysvětlete, jak jste ke svému výkladu došli. Zdůrazněte konkrétní, někdy poněkud specifické, detaily probírané pasáže a mluvte o jejich důležitosti.

Pomáhejte lidem chápat, jak každý verš a odstavec zapadá do širšího kontextu biblické knihy, jíž je součástí. Zároveň vysvětlujte, jak zapadá do celého „Velkého příběhu Písma“, od stvoření v Genesis až po nové stvoření ve Zjevení.

Možná to zní jako příliš velký a nesnadný úkol, ale já to dělám každou neděli. S praxí, studiem, zacílením a pomocí Ducha svatého je to možné.

Za páté, jděte příkladem. Jednou jsem se zúčastnil výjezdního setkání pro pastory, kde jsme se rozdělili do malých skupin, abychom diskutovali o našich návycích a vzájemně se povzbudili. Ukázalo se, že jsem byl ve skupině jediným pastorem, který si denně čte Bibli. Zlomilo mi to srdce a zároveň jsem vnímal, jak se ostatní pastoři cítili po svém přiznání trapně.

Pokud si jako pastoři nečteme Bibli během osobního ztišení, nevypěstujeme si k Božímu slovu důvěrný vztah. Nebudou-li mít vztah k Písmu pastoři, nemůžeme očekávat, že si ho vypěstují členové sboru. (Navíc ztratíme autoritu u těch několika málo členů sboru, kteří Bibli znají).

Každé ráno po probuzení věnuji čas četbě Bible a modlitbě. Někdy jsem vyčerpaný a zírám na stránky ospalýma očima a sotva poloviční pozorností. Duch svatý si tyto chvíle přesto používá k tomu, aby mě budoval a posiloval „každou mocí podle síly jeho slávy“ (Koloským 1,11).

Opět chci připomenout, že bychom o Božím slově měli přemýšlet jako o jídle. Jíme i když jsme unavení, protože naše tělo potřebuje k přežití živiny. Oč více potřebujeme k duchovnímu životu slova, vycházející z Božích úst!

A konečně za šesté, projevujte svůj vztah k Písmu i mimo kazatelnu a stavte ho do popředí všech oblastí své služby. Existuje mnoho dobrých zdrojů a nástrojů, které vám pomohou uvádět lidi do vztahu k Bibli ve třídách nedělní školy, na skupinkách i biblických hodinách. Například na internetových stránkách My Healthy Church najdete informace o projektu Bible Engagement Project (Projekt kultury čtení Bible), materiály na skupinky a učební plány pro nedělní školy.

Nepřetržitě vzdělávat se potřebují i vaši vedoucí, zodpovědní za jednotlivé oblasti služby. Naše místní církev dává učitelům nedělní školy k dispozici kvalitní biblické komentáře. Série The Old Testament for Everyone (Starý zákon pro každého) od Johna Goldingaye a The New Testament for Everyone (Nový zákon pro každého) od N. T. Wrighta otevírají sborovým vedoucím všech úrovní dveře k hlubšímu studiu.

Když jsem vyrůstal, slýchal jsem naše letniční duchovní matky a otce, jak se modlí a kážou. Během modliteb ze sebe přirozeně chrlili biblické verše, zatímco se přimlouvali za zaopatření a uzdravení a prosili o příchod Božího království. Učili mě zapamatovat si biblické příběhy a verše. Vychovali mě k tomu, že Bible je můj meč Ducha, a já jsem si to vzal k srdci.

V těch dnech lidé horlivě milovali Boží slovo a jejich zápal podněcovala silná přítomnost Ducha svatého na shromážděních.

Bude to vyžadovat jistý čas, ale pokud k tomu přiložíme srdce a dáme si s tím práci, můžeme tuto kulturu v našem středu opět rozvinout. Jen si zkuste představit, co všechno bude moci Bůh v našich sborech a městech učinit, až bude více křesťanů znát a žít Boží slovo!

Autor: Joseph M. Lear

Joseph M. Lear, Ph.D. je pastorem sboru Resurrection Assembly of God v Iowa City ve státě Iowa v USA.

Reklama