Ne každá píseň je vhodná

Nedávno jsem během dovolené navštívila bohoslužby jiného sboru. Chválící tým zařadil krásnou píseň, kterou jsem do té doby neznala. Píseň mě uvedla do Boží přítomnosti, kde jsem plakala a z celé své síly se zvednutýma rukama zpívala Pánu.

Nemohla jsem se dočkat, až se vrátím do našeho sboru a tuto píseň mu představím. Asi si dokážete představit mé rozčarování z toho, když píseň náš chválící tým vyzkoušel, ale neměla tutéž energii. Zasekli jsme se na detailech týkajících se aranží. Neměli jsme k dispozici stejné nástroje, jaké měl k dispozici tým ze sboru, kde jsem píseň slyšela. Jednoduše to nefungovalo.

Přesvědčila jsem sama sebe, že až během shromáždění začne jednat Duch svatý, zlepší se to. Poté, co jsme píseň po tři neděle zařadili na shromáždění – a nijak se to nelepšilo – jsem si musela přiznat, že tato píseň pro nás není správnou volbou.

Když jako vedoucí chval plánujeme nedělní uctívání, je pro nás pokušením sáhnout po nových oblíbených písních anebo po takových, které nás osobně oslovují. Někteří by argumentovali, že oblíbené písně jsou nezbytností, protože církev musí být relevantní. Popularita písně však není měřítkem toho, že se jejím prostřednictvím sbor spojí s Bohem a nemusí vůbec zapadnout do ladění a atmosféry každé konkrétní bohoslužby.

Při výběru písní musíme zohledňovat poselství dané písně, demografickou strukturu a složení sboru i dovednosti a zkušenosti chválícího týmu. Výběr musí být v souladu s hnutím Ducha svatého. Koneckonců platí, že hudba, která se dotýká přítomných skrze Boží jednání v jejich srdcích, je vždy relevantní – i kdyby píseň nepatřila mezi nejnovější hity.

Zde je šest otázek, které bychom si měli klást při zvažování, zda zařadit píseň do playlistu na bohoslužby:

1. Odpovídá její text našim teologickým pravdám? 

Církevní hudba napříč dějinami určovala teologii pro příští generaci. Texty písní se nám skrze jejich rytmické opakování a melodii vepíší do paměti. Musíme se tedy ujistit, že texty, které si sbor zapamatuje, jsou v souladu se zdravým biblickým učením.

2. Vyvyšuje Boha a poukazuje na to, kým je? 

V celé řadě bohoslužebných písní žádáme Pána, aby přišel a setkal se s námi, nebo ho prosíme, aby naplnil naše potřeby. Tyto písně se více zaměřují na nás než na něj. Ačkoliv i tyto texty mají své místo, podle mého pozorování k těm nejnádhernějším okamžikům ve společném uctívání dochází tehdy, když vyvyšujeme Ježíše a vyznáváme, kým je.

Boží přítomnost je samozřejmě s námi vždy, protože Bůh je všudypřítomný. Zjevená Boží přítomnost má ale co do činění s prohloubením našeho povědomí o tom, že Bůh je s námi. Čím více ho vyvyšujeme, tím hlouběji si budeme uvědomovat jeho blízkost. Odpověď jednotlivých shromážděných lidí na chválu a uctívání pak vydá svědectví lidem v jejich okolí o tom, že uprostřed nich přebývá živý Bůh.

Prioritou při vedení chval je vyvýšit Ježíše takovým způsobem, že celý sbor pozná a pocítí, že je Bůh s námi. Písně zaměřené na Ježíše a na vyznání kým on je, zvyšují naše povědomí o jeho přítomnosti více, než písně zaměřující se na nás a na naše pocity a prožitky. Když vyvyšujeme Ježíše, roste naše víra i očekávání, že Bůh bude činit zázraky a naplňovat naše potřeby – ne proto, že jsme toho hodni, ale proto, že je dobrý.

3. Souzní s danou písní celý chválící tým? 

Jestliže není celý tým z písně nadšený, nezazpívá ho se zápalem a energií. Každý hudebník a zpěvák službu chval aktivně spoluvytváří. Namísto toho, abyste je jako vedoucí chval vedli direktivně, modlete se s nimi, naslouchejte jejich názorům a zahrňte je do procesu výběru písní.

4. Podporuje píseň to, jak Bůh jedná a promlouvá? 

Bůh svěřil každé místní církvi specifický úkol a pomazal ji ke službě svému městu. Při výběru písní bychom si měli být vědomí jedinečnosti sborové vize a ujistit se, že ji uctívání zrcadlí. Jako vedoucí chval musíme brát v potaz způsob, jakým Duch svatý vede naše sbory a jakým pracuje uprostřed komunity našeho města.

Kromě toho žádejte Boha, aby vám a vašemu týmu dával původní písně. Jestliže máte strach skládat vlastní písně, proste Pána o několik frází pro zpěv uprostřed spontánních meziher a improvizací. Žalm 96,1 říká: „Zpívejte Hospodinu novou píseň.“ Výrazové prostředky související s uctíváním napsané přímo pro váš sbor pomohou lidem k hlubšímu spojení s Bohem.

5. Hodí se píseň do vašeho sboru?

Poznejte dobře váš sbor. Jaká je jeho demografická struktura? Zamyslete se nad věkovým složením členů sboru, jejich ekonomickou situací, rodinným uspořádáním, rasovou, etnickou a národnostní diverzitou, náboženskou minulostí lidí a jejich hudebními preferencemi.

Seznamte se s minulostí členů sboru a porozumějte tomu, co jim připomíná Boží věrnost. Hudba je mocný spouštěč nostalgických vzpomínek. Když zařadíte do programu starý hymnus, starší paní v zadní řadě na něj silně zareaguje nejen proto, že jde o její oblíbenou píseň, ale i proto, že ji hráli, když před lety přijala Ježíše za svého Spasitele a při dalších důležitých událostech jejího života. Píseň je pro ni hymnou Boží věrnosti.

Některé chvalozpěvy z 80. a 90. let i mě okamžitě přenesou na místo mého spasení, kdy jsem jako dítě přijala Pána. Zakončit blok chval třeba jen refrénem některé ze starších písní může vyvolat v rámci uctívání velice silné okamžiky. Některé písně jsou pro spoustu členů sboru celoživotními hymny, které v nich probouzí hluboké, intenzivní emoce.

6. Je praktická?

Je třeba vzít v potaz složení nástrojů ve vašem týmu, jeho dovednosti a dostupné zdroje. Energie původní nahrávky písně se někdy odvíjí od instrumentálního a hlasového vybavení, které nemusí být snadno opakovatelné s týmem a technikou, které máte k dispozici vy. Některé týmy z tohoto důvodu částečně použijí stopu s nahrávkou, aby důležité chybějící části pokryly. Případně je nutné změnit aranže a ušít je vašemu týmu na míru.

Je třeba zvážit také to, zda se celé shromáždění píseň snadno naučí a zazpívá. Pokud má chvála složitý rytmus, příliš mnoho slov nebo komplikované melodie, může být pro sbor těžké píseň se rychle naučit a zapamatovat. V důsledku toho se lidé od chvály odpojí, což je v protikladu s naším posláním jako vedoucích chval.

Možná se nám nějaká píseň velice líbí a moc bychom si ji přáli zpívat. Jestliže je však za hranicemi našich praktických dovedností, instrumentálního obsazení týmu a zdrojů, může být její zařazení rušivé a frustrující.

Ačkoliv samotný akt uctívání může představovat velice spontánní a neplánovaný okamžik, při výběru písní na bohoslužby potřebuje vedoucí postupovat uváženě a zohlednit mnoho důležitých faktorů. Pokud promyšleně zvážíte skladbu shromáždění a schopnosti chválícího týmu, stane se ve vaší církvi výběr písní nástrojem pohybu Ducha svatého a přinese slávu tomu, kdo si zaslouží všechnu chválu a čest.

Autor: Heidi Hewusová

Heidi Hewusová působí jako vedoucí chval a mediální služby ve sboru First Assembly of God v Lexingtonu ve státě Kentucky, kde její manžel Travis zastává roli hlavního pastora.

Reklama