Strategické vedení církve

Setkat se osobně s pastorem a jeho týmem vedoucích pro mě nebylo nijak nezvyklé – ve své službě se totiž zaměřuji na pomoc vedoucím. Na setkání panovala otevřená atmosféra, diskuze byla uvolněná a došlo i na otázky a odpovědi. Hlavnímu pastorovi jsem kladl otázky, které jsem už položil desítkám pastorů, v jejichž sborech se na víkendových bohoslužbách scházely v průměru dvě stovky až pět tisíc účastníků. O velikost sboru však v principu nejde – otázky se spíše týkají vedoucího, jeho stylu a zaměření.

Zeptal jsem se ho: „Jakým věcem věnuješ jako pastor se svým týmem většinu vašeho času?“

Pastorova odpověď se podobala těm, jaké od pastorů slýchávám často: „Vedu, kážu, tvrdě pracuji, sháním peníze. Vyhledávám dobrovolníky, sním velké sny. Mám silné hodnoty, věřím v evangelizaci. Uctívám Boha a usiluji o růst církve.“

Zní vám to povědomě? Všichni pastoři a vedoucí tyto věci dělají. Vzájemně se mezi sebou lišíme jen objemem času, jaký jednotlivým oblastem věnujeme, a na co klademe větší důraz.

Pak jsem mu položil druhou důležitou otázku: „A funguje ti to?“

Jeho odpověď mě opět nepřekvapila a nevybočovala z toho, co slýchám často: „Ale docela ano, jen ne tak, jak bych si přál… Upřímně řečeno: jsem frustrovaný. Unavuje mě tvrdě pracovat s tak malými výsledky.“

Zní vám i tohle povědomě? Upřímnou touhu být dobrým vedoucím, jehož sbor zažívá viditelný biblický růst, má nepochybně většina pastorů. Faktem však zůstává, že jde o těžkou cestu plnou výmolů, zatáček a prudkých stoupání – navíc špatně značenou.

Všichni pastoři a vedoucí stojí trvale před výzvou řídit sbor strategičtějším způsobem a provést ho různými fázemi jeho života. Požadavky kladené na tým vedoucích obvykle vedou k jejich rozptylování a nutí je vykonávat širokou škálu aktivit, které od nich lidé očekávají a vyžadují. V jistých fázích pastorování je takové všeobecné zaměření ve službě samozřejmě na místě. Kupříkladu pastor, který přebírá sbor bez zaměstnanců a jen s hrstkou ochotných dobrovolníků, musí být široce rozkročený a využít veškeré své poznání, talenty a dovednosti k tomu, aby zpočátku zastal obsáhlý záběr práce.

Přijde však čas, kdy musíte přestat dělat ve sboru všechno a posunout se ke strategickému vedení. Bez této změny může vedoucí vyhořet, čelit neustálému tlaku přetížení nebo zbrzdit růst sboru a udržovat ho při velikosti odpovídající nevhodnému stylu vůdcovství. 

Dobrá zpráva spočívá v tom, že každý pastor, vedoucí týmu i jeho člen se může stát vedoucím se strategickým myšlením. Problémem ovšem je, že mnozí z nás jsme byli připravováni k pastorování lidí, namísto toho, aby se z nás stali pastoři se schopností strategicky plánovat svou službu či dokonce tyto strategie vytvářet. 

Chceme-li tyto schopnosti získat, musíme chápat, že doba se změnila. Západní svět zažívá útlum církve. Mnohé denominace nerostou nebo vykazují jen velice pomalý růst, slábne jejich vliv na společnost a snižuje se účast jejich členů na shromáždění. Studie Hartfordského institutu pro výzkum náboženství prokázala, že ve Spojených státech se ve většině místních církví v neděli nesejde ani osmdesát lidí a méně než pětačtyřicet procent sborů v posledních pěti letech vyrostlo o více než dvě procenta členů.

Kultura vnější společnosti a její vztah k církvi se v současnosti podobá králi, „který Josefa neznal“ (Exodus 1,8). Čelíme informačnímu věku, postmodernistickému myšlení, pluralismu a marginalizaci církve. Nemusíte kvůli tomu ale hned jít skočit z nejbližšího mostu! Pro vedoucí, kteří touží budovat mocné, vlivné, prosperující, zdravé a biblické sbory, existuje naděje – bez ohledu na to, zda se váš sbor nachází na venkově, ve velkoměstě nebo v obci střední velikosti. Zvládneme to! Bude to ale vyžadovat strategické vedoucí se strategickým myšlením, kteří provádějí strategické změny.

Všechny vedoucí se strategickým myšlením spojuje několik charakteristik:

  • Dokážou rozvíjet fungující, úspěšné strategie pro jednotlivé služby v církvi.
  • Hledají odpovědi na důležité otázky typu Co děláme? Pro koho to děláme? Jak v tom můžeme dosahovat vynikajících výsledků?
  • Dovedně přecházejí od vize přes plán až k jeho realizaci.
  • Předávají ostatním silnou a jasnou vizi, ustanovují jednoduché organizační struktury, které na vizi navazují, a přiřazují ke strukturám i příslušné zdroje.

Strategická analýza

Strategický vedoucí si dělá strategické analýzy. Jaký je současný duchovní stav vašeho sboru? Dříve, než začnete rozvíjet strategie, potřebujete porozumět tomu, kde se právě teď váš sbor nalézá. Strategie musí odpovídat vývojové fázi vašeho sboru. Pro vyhlášení projektu nové stavby církevní budovy například není nejvhodnější doba bezprostředně po rozdělení sboru nebo po morální krizi, která sbor zasáhla. Nekopírujte strategie jiných sborů. Ty odpovídají jejich vývojové fázi, která se od té vaší liší.

V jakém období se váš sbor momentálně nachází? Jde o nově založený sbor? Změnil právě pastora? Zažívá pokles členské základny či její stagnaci nebo je v některých oblastech dokonce úplně mrtvý? Prochází obdobím revitalizace, změny pozice a revize? Pro vytyčení účinné strategie potřebujete rozumět tomu, v jaké fázi se váš sbor v současnosti nachází a jak se tam dostal. Podstatná jsou přitom fakta. Historie vašeho sboru hraje zásadní roli při stanovování nejlepší strategie pro jeho další rozvoj.

Musíte vzít v potaz i demografické složení vašeho města a regionu. Pomůže vám v tom demografická studie, která shromáždí údaje o jeho obyvatelích jako je věk, příjmové skupiny, národnosti, vzdělání, náboženské přesvědčení, povolání a rodinné poměry. Je to klíčový krok pro přijetí strategičtějšího přístupu ke službě, který vám blíže definuje strukturu vašeho misijního pole. Přispívá to k efektivnějšímu plánování strategií, jak zasáhnout konkrétní skupiny lidí, organizovat komunitní akce a hledat ty nejlepší způsoby prezentace evangelia a propojování vašeho sboru se společenským životem vašeho města.

Strategické přivlastnění vize

Pastor a tým vedoucích se strategickým myšlením musejí rozumět zvolenému strategickému směru a všichni ho potřebují přijmout za svůj – „přivlastnit“ si ho. Strategičtí vedoucí dokážou vyhodnotit a zanalyzovat situaci, stanovit správný směr a vytýčit způsob, jak docílit jeho dosažení. Dále musí být schopni vybrat vhodné lidi k vedení týmů – osobnosti, které sdílejí stanovené hodnoty, metody a modely a přispívají k jednotnému postupu vpřed.

Moudří vedoucí ukazují cestu vpřed tím, že se všemi vedoucími týmů často a jasně komunikují a věnují jim dostatek svého času. Ukazují jim cestu, kterou dokážou snadno přijmout za svou, porozumět jí a správně si ji vyložit. Mezi vedoucími a týmy nevznikne jednota jinak než skrze křišťálově čistou vizi – jasně vytyčený cíl, k němuž sbor vedete, včetně stanovování kroků, jakými se tam hodláte společnými silami dostat.

Když jeden mladý pastor přebíral zavedený sbor po zkušeném kolegovi, popsal tento strategický proces následovně: „Jakmile jsme začali měnit sborovou kulturu, musel jsem lidem vyjasnit, kdo jsme a proč děláme to, co děláme, abychom mohli začít přijímat příslušné kroky a posouvat se vpřed. Nejprve jsem musel vyjasnit novou vizi týmu starších a ujasnit si společně s nimi důvod naší existence. Pořád na tom ještě pracujeme. Potom jsem musel strávit spoustu času s našimi zaměstnanci a klíčovými služebníky. Předával jsem jim svou vizi a vysněnou cílovou kulturu našeho sboru. Nakonec jsem vše předložil i na nedělních shromážděních prostřednictvím několika sérií kázání. Celý ten dlouhý proces však započal tím, že jsem přečetl hodně knih na téma kultury a vize a také literatury týkající se směru, do kterého, jak jsem cítil,  nás Duch svatý vede. Investoval jsem zároveň hodně energie do vztahů s pastory, kteří právě procházeli podobnými velkými změnami nebo už tuto cestu započali nějaký čas přede mnou. Po celou dobu jsem se také obracel na svého mentora, který nebyl součástí našeho sboru. Kladl jsem mu otázky a prosil ho o rady, jak se dostat tam, kam věřím, že mě Bůh v mém vůdcovství směřuje.“

O to jde ve strategickém vůdcovství, které vykazuje mnohem větší efektivitu než nejednoznačný, zamlžený a vágní způsob komunikace. Pokud se církev věnuje zbytečným tématům a chybně si stanovuje priority, uvádí své poslání v chaos. Lidé, kteří se toto poslání snaží naplňovat, jsou pak nesoustředění a neefektivní a služba Bohu jim nepřináší takové uspokojení, jaké by mohla a měla. Na tento problém u pastorů a vedoucích často narážím – mají skvělou vizi, ale chabé komunikační dovednosti; prezentují lidem mlhavou cestu vpřed a nedokážou svá – v principu správná – rozhodnutí efektivně realizovat.

Strategický dohled

Vedoucí se strategickým myšlením rozumí tomu, jak maximalizovat vliv svého sboru – bez ohledu na jeho velikost. Většinu amerických sborů navštěvuje méně než tři sta lidí. Mohou – a měla by – to být duchovně zdravá společenství vstřícná Boží přítomnosti. Měla by přinášet kvalitní biblická kázání, pěstovat modlitební kulturu a nabízet zkušenost dynamického společného uctívání. V takových sborech by se z křesťanů měli stávat učedníci. Jejich členové by měli sloužit svým městům v rámci evangelizačních a komunitních projektů a aktivně se zapojovat do světové misie.

Malé věci dokážou způsobit velký rozdíl. Jediný kámen zabil obra; armáda tří set porazila tisíce; pět chlebů a dvě ryby nasytily zástup; víra o velikosti hořčičného zrna dodnes přenáší hory do moře. Neomezujte svou vizi! Jediný vlečný člun dokáže utáhnout čtyřicet bárek, z nichž každá poveze náklad půldruhé tuny. Taková je síla malého sboru, který přemýšlí ve velkém!

Skutečnost, že je váš sbor malý, neznamená, že nepotřebujete kvalitní strategii. Vedoucí malých sborů prožívají řadu zápasů. Narůstá počet pastorů a vedoucích, kteří vedle služby mají ještě další zaměstnání. Podle studie Faith Communities Today má v současné době méně než dvaašedesát procent amerických sborů pastora na plný úvazek.

Pastoři se souběhem dvou zaměstnání jsou hrdinové, kteří svým sborům přinášejí veliké oběti. Patří do dobré společnosti – vždyť totéž dělal i apoštol Pavel, když vedle služby Bohu zároveň vyráběl stany. Vedoucí na částečný úvazek musí uvažovat obzvlášť strategicky pokud jde o výchovu vedoucích, delegování maxima své práce pro církev na druhé a sdílení své služby s dalšími vhodnými lidmi.

Svůj čas využívejte strategicky. Přepracovaní pastoři patří do vysoce rizikové skupiny ohrožené vyhořením. Zejména vedoucí na částečný úvazek potřebují být ve službě co nejefektivnější, aby si dokázali vyhradit dostatek osobního času na rodinu a na svůj osobní duchovní růst. Pokud patříte mezi vedoucí působící na malém městě či v chudinské čtvrti, pořád můžete snít ve velkém a strategicky využívat veškeré zdroje, jaké máte momentálně k dispozici.

V průběhu růstu sboru je také důležité strategicky využívat vaše budovy. Postavit větší sborovou budovu nemusí představovat tu nejmoudřejší volbu. Menší budovy s mnohočetnými víkendovými shromážděními jsou mnohem ekonomičtější. Více dostupných peněz znamená větší zdroje na financování nových služeb, podporu více zaměstnanců nebo větší příležitosti podpory misie.

Strategické změny

Pastoři a vedoucí se strategickým myšlením činí veškeré potřebné změny, aby své sbory připravili na úspěch v biblickém slova smyslu. Jste inteligentní a přebývá ve vás ten nejlepší stratég, Duch svatý. On nejlépe rozumí všem složitostem myšlení a kultury regionu, jemuž sloužíte. Jde před vámi a připravuje vám cestu k realizaci díla, které Bůh touží ve vašem městě činit.

Ježíš řekl: „Vybuduji svou církev“ (Matouš 16,18). V budování své církve pokračuje i dnes skrze obyčejné muže a ženy, kteří k němu ve víře vzhlížejí. Jste budovateli církve a můžete se v tom ještě zlepšit. Velikost vašeho sboru není totéž, co jeho zdraví. Místní církev může být nezdravá, ať už je malá či velká. Velikost vašeho sboru ovlivňuje řada geografických a demografických proměnných. Jeho zdraví však souvisí s jeho duchovní vitalitou a jeho vlivem na okolní komunitu, kulturu a svět.

Buďte strategickým vedoucím, který ve správném čase se správným týmem vedoucích dělá to, co je správné pro váš sbor. Frustrovaný pastor, s nímž jsem se setkal, dělal svou práci, ale chybělo mu strategické myšlení. Začněte strategii rozvíjet těmito otázkami:

  • Stojím ve vedení, ovšem buduji přitom další vedoucí?
  • Kážu biblická poselství, posouvám však jimi sbor dopředu?
  • Tvrdě pracuji a deleguji, ale buduji přitom vedoucí týmů?
  • Sním ve velkém, ovšem sním strategicky?
  • Zastávám pevné hodnoty, dokážu ale oslovit i ty, kteří jsou odlišní, než jsem já?

Mezi tím, co je dobré, a tím, co je skvělé, často spočívá menší rozdíl, než si uvědomujeme. Mnohdy stačí udělat drobnou změnu, u které se až časem projeví, jak zásadní měla význam. K budování schopných vedoucích můžete využít i moderní technologie. Široce rozšířené online zdroje jsou často velice kvalitní a jejich značná část je k dispozici zdarma. Nevyužívejte při výchově vašich vedoucích – vedoucích chval, dětské služby, mládeže atd. – jen zdroje, jež máte fyzicky k dispozici. Uvažujte strategicky.

Autor: Dr. Frank Damazio

Frank je veterán se čtyřicetiletými zkušenostmi ze služby a autor více než třiceti knih. V současné době se věnuje službě Frank Damazio Ministries, která vytváří internetové zdroje vyučování, pořádá vůdcovský koučink a intenzivní semináře o vůdcovství, píše knihy a je žádaným národním i mezinárodním řečníkem.

Reklama