Princip trychtýře: Jak využít poznatky ze zakládání sborů k rozšíření sféry vašeho vlivu

Využijte funkční model použitelný pro každou místní církev, která chce zvýšit své evangelizační úsilí.

Zakládání nových sborů a úsilí o růst stávajících sborů patří mezi aktivity, které se vzájemně doplňují a mohou přinášet synergický efekt. Obě směřují ke stejnému cíli, jen začínají na jiné startovní čáře. Musíme se věnovat oběma a obě potřebujeme dělat dobře. Cílem každého sboru, ať už právě začíná nebo existuje již delší dobu, je zůstávat zdravým společenstvím, které plodí nové učedníky, služby a sbory.


Zakládání nových sborů a úsilí o růst stávajících sborů patří mezi aktivity, které se vzájemně doplňují a mohou přinášet synergický efekt. 


Nové sbory jsou často závislé na těch stávajících, které patří mezi hlavní zdroje v oblasti zakladatelských týmů i financí. Z toho důvodu mnozí považují nově zakládané sbory za břemeno, které existující sbory zatěžuje a nepřináší jim žádnou návratnost. Ve skutečnosti ale zakládání nových sborů těm stávajícím prospívá. Zakladatelé se ocitají v postavení, kdy jim nezbývá než hledat nové cesty, jak zasahovat nevěřící lidi a učit se v tomto ohledu novým věcem. Nemají přitom co ztratit a mohou experimentovat s neotřelými a dosud neodzkoušenými metodami. Dlouhodobě zavedené sbory jsou oproti tomu uzavřenější a v podobných experimentech spatřují riziko. Čím déle sbor existuje, tím více se snaží kumulovat své zdroje a chránit svou historii. Právě proto je pro existující sbory velikou výhodou, že se mohou učit z experimentů těch mladších dříve, než samy nové metody uvedou do praxe, a novinky zavádět až po jejich „otestování“ na nově zakládaných stanicích a sborech. Veškeré lekce nově zakládaných sborů představují pro existující sbory velké požehnání a cenná aktiva.

Trychtýř vztahů

Příkladem praktiky používané při zakládání nových sborů, která se osvědčila a kterou lze využít i v případě sborů stávajících, je princip trychtýře. Tuto metodu používá mnoho zakladatelů církví k vytvoření sítě vztahů s obyvateli obce, v níž se chystají založit sbor. Pracují na jeho vytvoření dříve, než otevřou veřejná shromáždění. Týmy zakladatelů sborů efektivně využívají princip trychtýře k tomu, aby se ve společnosti propojili s lidmi, kteří do církve nikdy nechodili nebo žádnou již nějaký čas nenavštěvují. Trychtýř mohou dobře využít i zavedené sbory, protože pracuje na principu, který funguje pro každý sbor snažící se zvýšit své evangelizační úsilí.


Týmy zakladatelů sborů efektivně využívají princip trychtýře k tomu, aby se ve společnosti propojili s lidmi, kteří do církve nikdy nechodili nebo žádnou již nějaký čas nenavštěvují. 


Trychtýř je založen na faktu, že většinu lidí, kteří se obrátí ke Kristu, k němu přivede člověk, jehož osobně znají. Považuje se za prokázané, že základem evangelizace jsou vztahy. Vztahy začínají kontaktem. Kontakt začíná povědomím. Princip trychtýře představuje jednoduše nástroj, který zaručuje, že máte dostatek fungujících služeb a aktivit, jež lidem s pomocí Ducha svatého pomáhají odevzdat se Kristu.


Většinu lidí, kteří se obrátí ke Kristu, k němu přivede člověk, jehož osobně znají.


Mezi nevýhody týkající se týmů zakládání sborů patří fakt, že obvykle přijíždějí založit nové dílo do města, v němž se téměř s nikým neznají. Princip trychtýře jim pomáhá poznat nové lidi a rozvinout s nimi vztahy, které jim pomohou přijít k víře a které vedou ke vzniku společenství učedníků a založení nového sboru.

Dlouhodobě existující sbory mají zase problém v tom, že jejich členové po čase začnou ztrácet své přirozené vztahy s nevěřícími lidmi. V důsledku toho se pro ně evangelizace stane vzácným jevem – jednoduše proto, že se věřící navštěvující zavedený sbor povětšinou stýkají jen s jinými křesťany. Zavedené sbory, které využívají princip trychtýře, výrazným způsobem zefektivňují své evangelizační úsilí. Ať už se chystáte založit nový sbor anebo pomáháte existujícímu sboru s revitalizací, bude pro vás princip trychtýře obrovským přínosem.


Zavedené sbory, které využívají princip trychtýře, výrazným způsobem zefektivňují své evangelizační úsilí. 


Jak tedy tento princip funguje? Cílem zmiňovaného trychtýře je rozvíjet síť vztahů podporující evangelizaci a růst vaší církevní rodiny. Trychtýř sestává ze čtyř fází či kategorií, které jsou všeobecně použitelné a platné bez ohledu na styl služby vašeho sboru, jeho zaměření či jeho věkovou strukturu. Konkrétní činnosti, akce a aktivity používané v rámci jednotlivých kategorií se však budou odvíjet od specifických demografických charakteristik vaší obce.

Budování povědomí

První kategorie aktivit vztahového trychtýře je zaměřena na vybudování povědomí lidí o vašem sboru. Cílem této fáze je, aby se obyvatelé vašeho okolí dozvěděli o vaší existenci. Můžete toho docílit inzercí v místní televizi či rozhlase nebo rozesíláním pozvánek do schránek. Využít můžete také sociálních sítí jako je Faceebok či Twitter. Cílem těchto a podobných aktivit je dát lidem žijícím v blízkosti vašeho sboru vědět o vaší existenci.


Cíl fáze zaměřené na budování povědomí spočívá v tom, aby se obyvatelé vaší obce dozvěděli o vaší existenci.


Poznávání lidí

Druhá kategorie trychtýřových aktivit se zaměřuje na poznávání lidí. Smysl spočívá v tom znát lidi jménem a dát jim najevo, že jste si jejich jména zapamatovali. Patří sem například veřejné velikonoční nebo vánoční rodinné akce a aktivity, při kterých od lidí získáte jejich kontaktní údaje – samozřejmě s jejich svolením. Kromě větších akcí jde jednoduše o to, abyste si zapamatovali jméno vašeho číšníka v restauraci, prodavače či bankovního úředníka. Hlavním cílem je poznat jména lidí, s nimiž jste v nějakém pravidelnějším kontaktu, poznamenat si je tak, abyste je nezapomněli, a systematicky se za ně následně jmenovitě modlit. Bůh bude v jejich životech nadpřirozeně jednat.

Vztahy

Třetí kategorií trychtýřových aktivit je budování vztahů. Mít s někým vztah znamená, že znáte jeho příběh a on zná ten váš. Chcete-li do takové fáze dospět, musíte spolu ujít kus cesty, aby vaše rozhovory dosáhly potřebné hloubky. Zmíněným „příběhem“ může být sdílení o dětství, práci či rodině. Vztahy můžete budovat při kávě, na návštěvě, při společném jídle v restauraci, aktivním zapojením v některém veřejně prospěšném klubu, vstupem do sportovního týmu či dobrovolnické komunitní organizace.

Evangelizace

Vrcholnou kategorii trychtýřových aktivit představuje evangelizace. Evangelizace znamená, že se s lidmi chcete podělit o váš osobní vztah s Ježíšem. Můžete toho docílit společnou četbou některé křesťanské knihy, pozváním na domácí skupinu biblického studia, svědectvím jeden na jednoho, pozváním člověka na shromáždění církve a dalšími podobnými aktivitami.

Proč výše zmíněnému modelu říkáme trychtýř? Protože v každé další fázi oslovíte menší okruh lidí.

Při budování povědomí lidí o vašem sboru jde o aktivitu, jež osloví nejširší okruh lidí. Zároveň je to pro každého člena vašeho sboru ta nejjednodušší činnost.

Z okruhu lidí, kteří o vás získají povědomí, se vyčlení menší okruh lidí, které poznáte osobně. Z těch ještě menší počet lidí, s nimiž se vám podaří navázat bližší vztah. 

Okruh lidí, s nimiž můžete efektivně sdílet evangelium, bude nejmenší. Většina těchto lidí totiž povstane z okruhu těch, s nimiž jste ušli kus cesty a vybudovali s nimi hlubší osobní vztah.

Veškeré fáze trychtýře musí provázet jasně cílené modlitby i činy. Pokud pro každou ze čtyř kategorií trychtýře naplánujete pestrou paletu aktivit, odpovídajících kulturně-společenským potřebám obyvatel vašeho města, vytvoříte tím příležitosti pro zapojení všech lidí z vašeho sboru. Ti totiž dobře porozumí cílům těchto aktivit. Princip trychtýře vám zároveň umožní měřit váš pokrok při zasahování vašeho města a regionu.


Veškeré fáze trychtýře musí provázet jasně cílené modlitby i činy.


Uvedu příklad. Vedete sbor ve městě čítajícím deset tisíc obyvatel, jejž momentálně navštěvuje sto lidí. Americké demografické studie ukazují, že v takovém městě minimálně polovina lidí nenavštěvuje žádnou církev. Řekněme, že si váš tým vedoucích stanoví cíl přivést v průběhu jednoho roku ke Kristu jedno procento z oněch pěti tisíc nezařazených lidí. Cílem pro váš evangelizační okruh trychtýře tedy bude získat padesát lidí (jedno procento z pěti tisíc). Vynásobte toto číslo dvěma a získáte cíl pro okruh vztahů, tedy sto lidí. Vynásobte to číslo třemi. Tím získáte cíl pro okruh poznávání lidí, tedy tři sta. Vynásobte to číslo deseti a získáte cíl pro počet lidí, kteří o vás potřebují získat povědomí – tři tisíce.

Následně naplánujte aktivity v jednotlivých okruzích, které povedou k dosažení zmíněných cílových čísel. Jaké akce či nástroje můžete použít k tomu, aby se o vás dozvěděly tři tisíce lidí, kteří nechodí do žádné církve, a aby si k vám vytvořily pozitivní vztah? Co můžete udělat pro to, abyste dokázali vyjmenovat tři stovky lidí z vašeho města (z okruhu zmíněných tří tisíc, kteří mají povědomí o vaší činnosti) a začali se za ně systematicky modlit? Jaké aktivity dokážete uspořádat, které by za rok mohly vést k navázání stovky hlubších vztahů mezi novými lidmi a členy vašeho sboru? A jaké aktivity napomohou tomu, aby se padesát z nich rozhodlo vykročit na cestu následování Krista?

Některé vaše akce budou mít přesah do jednotlivých fází trychtýře. Pokud například budete na festivalu rozdávat láhve s vodou s informacemi o vaší církvi na etiketách, bude to aktivita zaměřená na budování povědomí lidí o vašem sboru. Jestliže se však v jejím průběhu vaši služebníci s některými lidmi seznámí a poznamenají si jejich jména, můžete to zároveň považovat za aktivitu zaměřenou na poznávání lidí. A některé jejich hlubší rozhovory se dokonce zařadí do kategorie vytváření vztahů.

Vámi zvolené aktivity v jednotlivých kategoriích musí reagovat na potřeby a zájmy lidí z okolí vašeho sboru. Prokazování soucitu lidem prostřednictvím distribuce zimních kabátů možná ocení lidé v Minnesotě, ve Phoenixu ale budete muset zvolit jiný přístup. Cestou ke zjištění zájmů a potřeb obyvatel vašeho města může být uspořádání ankety či sociologického průzkumu, kterým je odhalíte a připravíte na jejich základě aktivity pro jednotlivé kategorie trychtýře.


Vámi zvolené aktivity v jednotlivých kategoriích musí reagovat na potřeby a zájmy lidí z okolí vašeho sboru.


Mohou se zavedené sbory učit novým dovednostem od těch právě vznikajících? Nepochybně! Rostoucí počet vedoucích veteránů poslední dobou těží z úspěšných experimentů zakladatelů sborů a následně své sbory vedou k oživení a nové fázi plodnosti.

Autor: Steve Pike

Národní vedoucí Sítě expanze církve (Church Multiplication Network) ve Springfieldu v Missouri.

Reklama