Jak efektivně oslovit společnost evangeliem

Má ještě smysl psát něco na téma evangelizace?

Dříve, než církev napne veškeré síly, aby své okolí získala pro Ježíše, potřebuje si rozpracovat kvalitní plán učednického rozvoje. Bohužel se často stává, že místní sbor sice efektivně zasáhne své město, ovšem neodrazí se to na jeho trvalém početním růstu. Jeden z hlavních důvodů spočívá v tom, že ve srovnání s učednictvím věnuje více energie a úsilí evangelizaci. Pokud má být církev zdravá a dlouhodobě růst, potřebuje obojí – evangelizaci i učednictví.

Základní principy církevního růstu

Jak na to, aby církev rostla? Musí do ní přibývat noví lidé! To jste zajisté věděli – přesto právě v tom spočívá pro většinu místních církví veliký zápas. Jak správně oslovit okolí, získat do vašeho společenství nové lidi, činit z nich učedníky a udržet váš sbor zdravý a trvale rostoucí?

Po dobu téměř dvaceti let mé služby pastora zněla má vize: „Oslovit, získat, poskytnout výcvik a vyslat.“ Je to velice jednoduché, ale nám to fungovalo.

Každý sbor potřebuje definovat svou vlastní vizi a poslání, vždy by však tyto čtyři body měl nějakým způsobem reflektovat. Potřebujeme se zaměřovat na to, abychom oslovili lidi okolo nás, získali je pro Krista, poskytli jim učednický výcvik a vyslali je zpět do jejich přirozeného prostředí, kde následně i oni osloví a získají další.

My jsme jako sbor poměřovali efektivitu veškerých našich shromáždění, akcí a aktivit právě touto čtyřbodovou strategií. Některé z našich aktivit jsme plánovali se specifickým zaměřením na oslovování a získávání lidí, jiné zase na trénink a vysílání. Jindy jsme všechny prvky vize zkombinovali v jediné akci. Například jsme uspořádali dětskou evangelizační kampaň, jejíž záměr spočíval ze třiceti procent v oslovení nových dětí a rodin v našem městě, z dalších třiceti procent v jejich získání pro Ježíše, dvacet procent programu tvořil učednický trénink a zbývajících dvacet jejich zapojení do služby a vyslání zpět k získávání dalších lidí.



Soustavné zaměření nebo priorita?

Nestačí učinit z oslovování lidí, jejich získávání pro Krista, učednictví a vysílání naši prioritu. Celý tento proces se musí se stát nedílnou, cílevědomou součástí všeho, co děláme. Potřebujeme na něj být zaměřeni trvale, věnovat mu soustavnou pozornost. Pokud něco považujete za svou prioritu, znamená to, že tento cíl chcete splnit dříve než ty ostatní. Ačkoliv pro náš osobní rozvoj skutečně platí, že postupujeme  krok za krokem, úsilí církve v oblastech oslovování lidí, jejich získávání, tréninku a vysílání musí být nepřetržité a musí probíhat souběžně.

Oslovování společnosti

Ježíš svou církev pověřil tím, aby navazovala vztahy s okolní společností a oslovovala lidi evangeliem. V minulosti se většina úsilí církve zaměřovala na to, jak lidi ze společnosti „vytáhnout“ a získat je pro sebe – jak „ulovit“ nové členy. Současná církev se ale potřebuje cíleně věnovat tomu, aby Ježíšovu přítomnost a moc vnesla do společnosti. Nesmíme zapomínat na to, že v církevní budově se společně shromažďujeme teprve poté, co jsme se s lidmi propojili venku, za zdmi církve.

Pamatujte, že problém církve a jejích aktivit nemusí nutně spočívat v tom, že postrádají relevantnost. Jen nemusí být pro nevěřící lidi dostatečně atraktivní. Nemusí je přitahovat, ať budou vypadat sebelépe. Církev se potřebuje naučit setkávat s lidmi přímo ve společnosti a teprve následně se stávat místem, kde nevěřící lidé nalézají Krista, přijímají duchovní stravu pro svůj růst a nakonec vycházejí oslovovat další nevěřící.

Získávání lidí pro Krista

Získávání lidí pro Krista spočívá ve vytváření příležitostí k tomu, aby je Ježíš mohl vytrhnout z jejich hříšného stavu a skrze přijaté odpuštění je od základů proměnit a očistit. Ačkoliv nedokážeme nikoho sami spasit, můžeme nevěřícím lidem pomáhat k tomu, aby se vědomě vzdali své hříšné přirozenosti a dovolili Ježíši stát se jejich Spasitelem a Pánem.

Učednictví

Rozhodnutí člověka pro Krista bývá jednorázovou událostí – byť k němu obvykle vede jistá cesta. Učednictví však vždy spočívá v dlouhodobém vyučování lidí základním biblickým principům jako je například štědrost podle Kristova vzoru. Proměna člověka z hříšníka ve znovuzrozenou bytost představuje zázračnou událost. Také úspěšný učednický výcvik je zázrakem – ovšem rozloženým v čase. Pokud má člověka vést k růstu a dovést až k duchovní zralosti, vyžaduje spoustu vytrvalosti.

Vysílání služebníků

Vysílání spočívá v cíleném investování křesťanů zpět do jejich vlastního prostředí, kde mohou oslovovat další lidi. Církev i tyto další nové věřící následně získá, poskytne jim učednický proces a vyšle je. Výsledek takového postupu nespočívá jen v „přidávaní“ jednotlivých lidí do církve, ale spíše v násobení jejího počtu. 

Ve vašem místním sboru nemusíte přesně kopírovat náš systém. K vaší vizi a poslání by však měl vždy patřit biblický mandát oslovovat lidi, přivádět je k Ježíši, činit z nich učedníky a vysílat je zpět do společnosti.

Funkčnost je důležitější než forma

Jako pastor potřebujete plán šitý na míru vašemu společenství, který mu nejlépe pomůže k funkčnímu naplňování jeho misijního záměru. Nemůžete slepě převzít plán někoho jiného a očekávat, že bude dokonale pasovat do vaší situace a okolností. Zaměřte se cíleně na naplňování misijního poslání vaší církve a následně rozpracujte plán, který vám pomůže naplnit vytyčené cíle.

Autor: Gary R. Allen, D.Min.

Výkonný editor magazínu Enrichment a vedoucím redakce Enrichmentu ve Springfieldu v Missouri.

Reklama